دل نوشته ها...

عید فطر
نویسنده : احسان آقایی - ساعت ۱۱:۳٤ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۳٠ شهریور ۱۳۸۸
 

عید فطر مبارک

عید فطر، روز رهایی مبنی بر آگاهی توحیدی رمضان است.

درک همزمانی ها، همسو با جهان هستی و همراهی با روند

فزاینده ی آگاهی، و رهایی منتج از آن

بر ما فرخنده و خجسته باد.

از همیشه تا همیشه 


 
 
مطالبی جالب و خواندنی از وین دایر
نویسنده : احسان آقایی - ساعت ۱٠:٤٦ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۳ شهریور ۱۳۸۸
 

شما موجودی مادی نیستید که معنویات را تجربه می کنید . شما موجودی الهی هستید که زندگی مادی را تجربه می کنید.
تمام نعمت های مورد نیاز شما هم اکنون وجود دارد . فقط باید حرکت کنید و آن ها را بدست آورید.
سه چیز مانع حرکت روح الهی شما است :
منفی گرایی ، قضاوت در باره ی دیگران و بی عدالتی.

همه چیز در خلقت جاری است و حرکت دارد . شما باید با چنگ زدن به آب نمی توانید مانع حرکت آن شوید . دستتان را رها کنید ، تا آب را احساس کنید.


 
 
علی تا ابد نسخه‌ای بی‌بدیل
نویسنده : احسان آقایی - ساعت ٦:٠۱ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٩ شهریور ۱۳۸۸
 

براستی کیست این انسان کاملی که بر دوستدارانش حتی بیم افراط و غلو می‌رود و مهرش بر دل‌ها در شرق و غرب عالم در میان مسلمان و مسیحی و شرقی و غربی اینچنین توفان به پا می‌کند؟

علامه محمدتقی جعفری در کتابی با عنوان «فرازهایی از زندگی امام علی (ع)» با بیانی ایجازگونه ولی مؤثر، به معرفی 5‌‌وجه اصلی از شخصیت امام علی (ع) می‌پردازد. کتاب براساس همین وجوه شامل 5 فصل مجزا با این عناوین گویاست: 1- علی وسیاست 2- علی و جهاد 3- علی و نهج‌البلاغه 4- علی و عرفان مثبت 5- علی و مساله مرگ. این نوشتار به گزارش اجمالی همین پنج وجه محوری شخصیت امام علی (ع) با رجوع به مضامین مطرح شده در این اثر ارزشمند می‌پردازد.


 
 
زن از دیدگاه بزرگان، دانشمندان و فلاسفه معروف
نویسنده : احسان آقایی - ساعت ۱٢:۳۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٦ شهریور ۱۳۸۸
 

زن از پیچیده ترین انواع آفرینش است. نه به لحاظ ساختار، زیرا ساختارهای پیچیده در جهان هستی به وفور یافت می شود که به هنگام تعمق و تأمل در آن، کلاه از سر کودک عقل می افتد. آن چه که زن را موجودی پیچیده معرفی می نماید توجه به شناخت و بررسی ابعاد مختلف روحی و شخصیتی وی است که البته درک و دریافت افراد، رابطه ی مستقیمی با شخصیت و روحیات فرد ارزیابی کننده دارد. می توان اذعان کرد افرادی که نظراتی در مورد زنان ابراز داشته اند به نوعی برداشتی از شخصیت زن را در قالب خود ارائه کرده اند. در این راستا هر یک از افرادی که نظراتشان در زیر می آید به معنای مطلق و درست بودن آن نیست بلکه صرفا شناختی است از زوایای روح های گوناگون به زن و زنانگی.


 
 
اعترافات گالیله، شعور انسان در محکمه
نویسنده : احسان آقایی - ساعت ٦:۱۳ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٩ شهریور ۱۳۸۸
 

گالیله همچنان یکی از چهره‌های تابناک جنبش نوزایی (رنسانس) به شمار می‌رود که با ژرف‌بینی و جسارت کم‌نظیرش، راه آگاهی و شناخت علمی را از راه معتقدات و تعصبات پیشین جدا کرد، و در سراسر دنیای مدرن، به هوش و خرد انسانی مقامی پایدار و استوار داد. تلسکوپی که او درست ۴۰۰ سال پیش اختراع کرد، رهگشای انسان برای شناخت واقعی کیهان بود. این واقعیت که او در محکمۀ "ارباب شریعت" عقاید خود را انکار کرد، ذره‌ای از ارج و مقام او نکاسته است.

فرزند خلف رنسانس

آغاز قرن هفدهم جنبش رنسانس در اوج شکوفایی است. رشته‌های علمی با شتابی سرسام‌آور رشد می‌کنند و انسان را در کشف زوایای بیشمار و ناشناخته به پیش می‌برند. گسترش چاپ، رشد آگاهی شهروندی و روحیۀ همکاری علمی سراسر اروپا را فرا گرفته است. هر روز در گوشه‌ای دانشگاه و آموزشکده‌ای تازه باز می‌شود.

گالیله‌ئو گالیله‌ئی (متولد ۱۵۶۴ در پیزای ایتالیا) از پیروان اسلوب تازه در شناخت علمی بود، متکی بر مشاهده و تجربۀ عینی، و مستقل از آرای ذهنی پیشین. او در عین حال یک مسیحی معتقد بود. گالیله مانند دانشمند همروزگارش یوهانس کپلر، عقیده داشت که خداوند به انسان خرد بخشیده تا او بتواند "کتاب طبیعت" را بخواند. خداوند جهان را طبق موازین عقلی خلق کرده و کلید شناخت آن را در مغز انسان قرار داده است.


 
 
اخوان، اراده ی معطوف به آزادی
نویسنده : احسان آقایی - ساعت ٥:٢٩ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٤ شهریور ۱۳۸۸
 

 در این لحظه هیچ تردید ندارم ، که هر هنرمندِ بزرگی ، در مرکز وجودی خود ، یک تناقض ناگزیر دارد . تناقضی که اگر روزی به ارتفاع یکی از نقیضین منجر شود کارِ هنرمند نیز تمام است و دیگر از هنر چیزی جز مهارت های آن برایش باقی نخواهد ماند . کشف  مرکز این تناقض ها ، در هنر مندان ، گاه بسیار دشوار است و چنان که جای دیگر بحث کرده ام ، خاستگاه این تناقض همان « اراده ی معطوف به آزادی » است که در کمون ذات انسان به ودیعت نهاده شده است .

      خلاقیت هنری ، چیزی جز ظهورات گاه گاهِ این تناقض نیست . خیام ، جلال الدین مولوی ، حافظ و حتی فردوسی گرفتار این تناقض بوده اند . ناصر خسرو کوشیده است که این تناقض را ، آگاهانه ، حل کند ولی ناخودآگاه از گوشه و کنار هنرش این تناقض خود را نشان می دهد .

         محور این تناقض وجودی هنرمندان می تواند از امور فردی و شخصی سر چشمه بگیرد و می تواند در حوضه ی امر تاریخی و اجتماعی و ملی خود را بنمایاند و حتی در ورای مسائل تاریخی و اجتماعی و ملی در حوزه ی الاهیات هم این تناقض خود را نشان می دهد . اتفاقاً بهترین نمونه های این ظهورات به هنگامی است که این تناقض در میدان الاهیات خود را جلوه گر می کند . خیام، حافظ و مولوی میدان اصلی هنرشان در تجلی تناقض های الاهیاتی ذهن ایشان است . به همین دلیل آنها که در تفسیر شعر حافظ کوشیده اند با رفع یکی از دوسوی تناقض شعر او را تفسیر کنند ( الحادی محض یا مذهبی خالص ) دورترین درک را از شعر او داشته اند .


 
 
حق باکیست؟
نویسنده : احسان آقایی - ساعت ٤:٢٩ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸
 

مردم نیاز دارند که ثابت کنند حق با آنان است؛

اگر بتوانی این را از زندگی ات حذف کنی،

از بسیاری از ناراحتی ها خلاص می شوی!